Bijnieruitputting

Wat is bijnieruitputting?


Bijnieruitputting is een stress gerelateerde aandoening. Een van de belangrijkste symptomen is vermoeidheid en geen energie meer hebben. Je immuunsysteem is verzwakt. Uitgeputte bijnieren ontstaan vaak na een periode van stress, traumatische gebeurtenis(sen), bij een drukke baan, chronische (pijn) klachten en dergelijke.


Je hebt geen energie meer! Je voelt je (erg) vaak moe. Je krijgt steeds meer klachten. Je lichaam hersteld niet zoals je dat zou willen.


Dit komt veel voor bij: ongevallen, trauma's, niet helemaal herstellen van blessures, depressie. Je krijgt een burn-out of een tweede burn-out waarbij je wederom opnieuw inlevert op je herstelvermogen. Dit kan ook gebeuren als je van een actieve naar passieve levensstijl gaat.


Wat doen de bijnieren eigenlijk?


Bijnieren hebben een aantal belangrijke functies. Ze controleren de reactie van je lichaam op stress door hormonen af te scheiden als cortisol, DHEA, en adrenaline. Deze worden gebruikt om je hartritme, immuunsysteem, je energievoorraad en meer in balans te houden.


Bij bijnieruitputting blijft je lichaam eerst cortisol aanmaken en als uiteindelijk je bijnier geen cortisol meer kan aanmaken, krijg je zin in dingen als koffie, vetten, suiker. Deze geven je lichaam dan "energie" maar eigenlijk verbruik je energie die je niet hebt!


Na het eten van ongezonde dingen en suiker wordt er insuline aangemaakt die de suiker moet afbreken. Na het eten van suiker kom je vaak in de beruchte suikerdip terecht omdat deze insuline afgebroken moet worden, vervolgens krijg je weer trek in iets wat energie geeft en zo kom je in een vicieuze cirkel terecht.


Uiteindelijk kan je bijnier de vraag niet meer aan en komt de schildklier helpen. Deze gaat langzamer werken zodat je wel rustiger aan MOET doen. Alles komt op een laag pitje te staan en zo ook je vetverbranding. Mede de reden dat je dus vaak in gewicht aankomt met name bij de buik en je hoofd en je de kilo’s er niet af krijgt, dit is echt een teken om rust te nemen en ontspanning te gaan inplannen.


Mensen met uitgeputte bijnieren hebben vaak ook een toename van allergische reacties of reageren opeens op dingen, waar ze eerder nooit last van hadden. Dit komt omdat cortisol een ontstekingsremmer is in het lichaam en deze dus niet of nauwelijks meer wordt aangemaakt.


Wat kan helpen?

Onderzoek wijst uit:

  • dat dagelijks meer bewegen helpt

  • het verminderen van stressoren van werk en privé

  • gezonde voeding is belangrijk

  • balans vinden

  • spanning en ontspanning elkaar laten afwisselen


Bijnier en hormonen


De hormonen die de bijnier aanmaakt zijn van levensbelang en hebben effect op alle processen in je lichaam. Een tekort kan onder andere leiden tot vermoeidheid. De herstelperiode van een bijnieruitputting duurt langer dan normaal, soms wel jaren.


De hormonen van de bijnier reguleren onder andere:

  • vetten, koolhydraten en eiwitten

  • regelen het energieniveau

  • hebben een ontstekingsremmende werking

  • zijn betrokken bij het immuunsysteem

  • beschermen je door je alert te houden

  • maken je actief en stomen je klaar voor actie

  • zijn betrokken bij sociale activiteiten

  • activeren je seksleven


Symptomen van bijnieruitputting zijn:


Vermoeidheid, niet uitgerust zijn na het slapen, gebrek aan energie, trek in zoute voedingsmiddelen maar ook vet eten, koffie en suiker, moeite om de alledaagse dingen te doen, verminderde zin in seks, langere tijd nodig om te herstellen. Ook licht in je hoofd zijn als je te snel opstaat en de symptomen kunnen verergeren als je geen gezonde maaltijden eet of maaltijden overslaat. Je kan last van depressiviteit hebben, minder plezier in het leven, concentratie en focus gaan achteruit, evenals je geheugen, minder tolerant, sochtends niet wakker kunnen worden, middagdip tussen 15 en 16 uur en een opleving na het avondeten.


Hoe weet je nou echt of je een bijnieruitputting hebt?


Dit kan je meten! Er zijn cortisol bloedonderzoeken, speekseltesten, DHAE’S en testosteron testen, ook zijn er online zelftesten, iriscontractietest en kan je (lage) bloeddruk laten meten.


Een interessant boek is die van James L. Wilson over Bijnieruitputting hierin kan je echt heel veel informatie vinden en kan ik je zeker aanraden als je bijnieruitputting hebt.


Van bijnieruitputting kun je genezen en je energie kan hersteld worden! Maar herstel van een bijnieruitputting kan best wel even duren. Vaak wordt bijnieruitputting over het hoofd gezien en pas te laat opgemerkt.


Let op, er kunnen ook andere klachten spelen. Het is goed om sowieso alles in kaart te brengen en diverse pijlers aan te pakken!


Langdurige stress of chronische stress put sowieso uit!


Lees mijn post eens over stress en wat er nou precies in het lichaam gebeurt. Hier lees je ook meer over cortisol en wat het doet.


  • hersteltijd voor lichte bijnieruitputting 6 tot 9 maanden

  • hersteltijd voor matige hypoadrenia 12 tot 18 maanden

  • hersteltijd voor ernstig uitgeputte bijnieren tot 24 maanden


Wat belangrijk is dat we bij diverse uitputtingsverschijnselen de daadwerkelijke oorzaak of oorzaken achterhalen of het nou bijnieruitputting is of niet! Alleen dan kan je aan je herstel werken!


Heb jij last van deze klachten of wil je meer informatie? Neem dan gerust vrijblijvend contact op en dan bespreken we of ik jou kan helpen.


Gaan we samen aan het werk dan krijg je advies en hulp, zoals hoe je in het dagelijkse leven meer rust en ontspanning kan inplannen. Inzicht in waar jij op leeg loopt en wat jouw energie vreters en gevers zijn. We kijken naar je leefstijl en voedingspatroon en andere zaken.


Voeding is tevens belangrijk om aan te pakken, naast dat ik zelf de nodige kennis heb, verwijs ik ook weleens door naar een orthomoleculair therapeut. Deze kan namelijk testen afnemen en meten is weten. Supplementen kunnen hierbij ook helpen, maar het is belangrijk dat dit op maat afgestemd word.


Contact opnemen kan via de email info@carenetics.nl of je kan bellen naar 06-12130115 (nummerherkenning moet aanstaan)


In mijn praktijk coach ik mensen en combineer dit met houding- en beweegadvies, adem- en ontspanningsoefeningen, voeding en leefstijladvies, massagetechnieken bij lichamelijke klachten en pijneducatie.


Er wordt naar het geheel gekeken en ik geef jou de tools in handen zodat jij weer lekker in je vel komt te zitten. Je wordt zelf actief aan het werk gezet, zodat je de inzichten krijgt waar je vastloopt of veranderingen kan maken en zo ben je zelf ook verantwoordelijk voor je herstel.


Bij Carenetics kan je terecht voor:


Beter in je vel, rust in je hoofd!



Praktijk Carenetics

www.carenetics.nl

info@carenetics.nl

06-12130115 / 030-6664100

Facebook | Instagram | Pinterest | Twitter


Coaching kan eventueel ook via zoom ingepland worden of ik kan in de regio Nieuwegein aan huis komen.


Mijn andere blogs over onder andere adembewustzijn (met audio), stress; wat is dat nou eigenlijk? Goede voornemens, De Do's and Don'ts, als een heerlijke linzensoep recept (met gratis E-book, prikkelbare darm opgelost) vindt je door hier te klikken.



stress, bijnieruitputting, carenetics, nieuwegein, opstellingen, coaching, blog

#bijnieruitputting #stress #burnout #massagepraktijk #nieuwegein #pijnklachten #sportlessen #educatie #klachtenbehandeling #coaching #blog #bewustzijn #ontspanning #vermoeidheid #utrecht #psychosomatiek #massage

304 weergaven3 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven